Kwalitatief marktonderzoek

Auteur Broekhuizen
Kwalitatief marktonderzoek

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789001163600
  • ISBN 10 9001163602
  • Druk 1

    Samenvatting

    Met de serie Marktonderzoek voor projectonderwijs kan de student snel en praktisch met eenvoudige middelen goed en doelmatig marktonderzoek doen. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor projectonderwijs. De student kan met de afzonderlijke delen het vereiste maatwerkmarktonderzoek uitvoeren binnen de centraal verstrekte projectopdracht. De nadruk ligt op het doen van marktonderzoek en niet op de theorie. De student doet niet meer dan vereist is voor de oplossing van de projectopdracht. De 5 delen doorlopen het markonderzoeksproces volgens een uitgekiend stramien van onderzoeksprobleemstelling tot onderzoeksresultaat en vormen een logische volgorde. Na bestudering en toepassing van de gehele serie heeft de student een volledig beeld van het marktonderzoeksproces en is hij toegerust om in de ... beroepspraktijk marktonderzoek op te zetten en uit te voeren. Deelcompetenties worden verworven door de delen afzonderlijk te bestuderen.
    Deel A. Starten met marktonderzoek
    In de eerste fase van je onderzoek zul je moeten nagaan voor welk bedrijf je werkt, wat de opdrachtgever wil en welk probleem je gaat onderzoeken. Je zult moeten onderzoeken hoeveel tijd het gaat kosten en welke faciliteiten je nodig hebt. Vaak stel je een offerte en een tijdsplan op. In dit eerste deel vind je wat een probleemstelling inhoudt, hoe een marktonderzoek verloopt en waar je bij het plannen en begroten rekening mee moet houden.
    Deel B. Deskresearch
    Wanneer je eenmaal weet wat marktonderzoek inhoudt, kun je op zoek gaan naar informatie. Je kunt je in eerste instantie verdiepen in gegevens die reeds beschikbaar zijn, op Internet, in statistieken, uit voorgaande onderzoeken en in literatuur. Dit tweede deel biedt een praktische aanpak om snel en efficiënt een keuze te maken uit de enorme berg gegevens die bestaat. Hierdoor krijg je een goed inzicht in de marktomvang, ontwikkelingen, concurrentie en andere zaken die invloed zullen hebben op de besluitvorming van je opdrachtgever.
    Deel C. Kwalitatief marktonderzoek
    Nadat je hebt geleerd wat marktonderzoek is en op welke wijze je allerlei algemene gegevens kunt opzoeken en verwerken, leer je in dit deel om gegevens op maat te verzamelen. Dat kan zowel via kwalitatief onderzoek als via een enquête. Als het onderzoek zich richt op de gedachten, gevoelens, associaties en voorkeuren van de consumenten, zul je kiezen voor een kwalitatieve methode. Met behulp van dit boek doe je de praktische kennis en vaardigheden op die voor deze manier van onderzoeken nodig zijn.
    Deel D. Enquête research
    Nadat je in de vorige delen hebt geleerd wat marktonderzoek is en op welke wijze je allerlei algemene gegevens kunt opzoeken en verwerken, moet je gegevens op maat gaan verzamelen. Dat kan zowel via kwalitatief onderzoek als via een enquête. In dit vierde deel leer je kwantitatief onderzoek te doen. Je leert hoe je vragenlijsten op moet stellen, hoe je je respondenten zoekt, wat de minimale steekproefomvang is en hoe je kunt rekenen met nauwkeurigheidsmarges. Al deze gegevens worden voorzien van direct toepasbare adviezen.
    Deel E. Werken met SPSS
    Nadat je hebt geleerd wat marktonderzoek is en op welke wijze je allerlei algemene gegevens kunt opzoeken en verwerken, heb je ook geleerd hoe je kwalitatieve en kwantitatieve gegevens kunt verzamelen. Kwantitatieve gegevens kun je het beste verwerken in de computer met het statistische programma SPSS. Met behulp van dit vijfde en laatste deel uit de serie kun je meteen aan het werk. Je vindt duidelijk en helder beschreven hoe het programma werkt en allerlei praktijktips die in een louter technisch manual eenvoudigweg ontbreken. Bovendien leer je hoe je makkelijk en handig gebruik kunt maken van statistische toetsen.

    Veel gestelde vragen

    Hoe werkt Resale.nl?

    Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

    Hoe kom ik in contact met de verkoper?

    Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

    Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

    Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

    Hoe kan ik een boek kopen?

    Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

    1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
    2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
    3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
    4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
    5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

    Hoe weet ik wat ik koop?

    Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.