De strijd van een christen

Auteur A. Augustinus
De strijd van een christen

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789055737284
  • ISBN 10 9055737283
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Waarom leven gelovigen toch zo dikwijls in onmin met elkaar? Op deze belangrijke vraag is al eeuwenlang naar een zinnig antwoord gezocht. Rond het jaar 397 schreef Augustinus hierover een boeiende beschouwing. Ruim dertig jaar was hij bisschop van Hippo Regius in de Romeinse provincie Africa. Gedurende die jaren had hij niet alleen van doen met katholieke christenen, maar ook met allerlei andere. Door hun uiteenlopende visies en praktijken vormden zij een bedreiging voor de eenheid binnen de kerk, soms ook voor de samenleving. Zo had Augustinus vooral veel te stellen met de donatisten, die al dan niet gewild steun kregen van rondzwervende bendes, de zogenoemde circumcelliones. Hun strijd was naar Augustinus overtuiging een slechte strijd, omdat christenen erdoor uiteen werden gedreven. In De ... strijd van een christen [De agone christiano] toont Augustinus aan dat de goede strijd niet plaatsvindt tussen mensen, maar in iedere mens zelf. Daarin gaat het om de strijd tegen de eigen begeerten. Voor een succesvolle strijd is het geloof een belangrijke voorwaarde. Zonder geloof is er immers geen goede bijbeluitleg mogelijk. Als u niet gelooft, zult u niet begrijpen, zegt Augustinus de profeet Jesaja na: wanneer gelovigen de bijbel goed interpreteren, vinden ze de wapenrusting om hun innerlijke strijd met succes te voeren. Dan neemt hun behoefte aan onderlinge strijd af en groeit de gemeenschapszin. Daarvan was Augustinus met hart en ziel overtuigd. Augustinus De agone christiano werd niet eerder in het Nederlands vertaald. De vertaling is het werk van een vertaalgroep van het Augustijns Instituut in Eindhoven. Inhoud Inleiding Datering en overlevering Titel Gedachtegang Boodschap Beelden en moeilijke redeneringen Betekenis in Augustinus' tijd Betekenis in latere tijden Gebruikte werken Dankwoord Literatuur Praktische informatie De strijd van een christen De heerschappij van de duivel Hoe kun je de duivel overwinnen? De leiders van de duisternis Het verhaal van de manicheeërs Strijd niet tegen de lucht Zorg ervoor dat je jezelf beheerst Hoe zorg je ervoor dat je jezelf beheerst? Je gelooft niet voor niets Alles is onderworpen aan God Smachten naar God De vrije wil De Zoon van de Allerhoogste Hoop op eeuwig leven Als je niet gelooft, begrijp je niet We geloven in de drie-ene God Er is alleen een Vader, zeggen ze We aanbidden drie Goden, zeggen ze Alleen de Vader is de waarachtige en eeuwige God, zeggen ze De Zoon van God is een mens geweest, meer niet, zeggen ze De Zoon van God is nooit echt mens geworden, zeggen ze De Zoon van God heeft geen menselijke geest gehad, zeggen ze De Zoon van God was als alle mensen, zeggen ze De Zoon van God heeft alleen het lichaam van een mens gehad, zeggen ze De Zoon van God was een lichaam dat uit de hemel kwam neerdalen, zeggen ze De Zoon van God heeft geleden en is veranderlijk, dus Hij is een schepsel, zeggen ze Het lichaam van de Heer is niet verrezen zoals het in het graf is gelegd, zeggen ze De Heer heeft zichzelf en zijn lichaam niet tegelijk opgeheven naar de hemel, zeggen ze De Zoon zit niet aan de rechterhand van de Vader, zeggen ze De dag van het oordeel zal nooit komen, zeggen ze De Heilige Geest is in meer personen gekomen, zeggen ze De heilige kerk bezit alleen maar levenskracht in Africa, zeggen ze We scheiden ons liever af, zeggen ze De kerk van God kan niet alle zonden vergeven, zeggen ze Het lichaam zal niet verrijzen, zeggen ze De volmaakte liefde Register

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.