Wijs Worden basiseditie 2 Werkboek

Auteur Jos van de Laar Illustrator M. Zeelen
Wijs Worden basiseditie 2 Werkboek

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789055739431
  • ISBN 10 905573943X
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Deel 2 hst 1 Samen leven hst 2 Seksualiteit en samenleving hst 3 Humanisme hst 4 Evolutie en schepping hst 5 Taal hst 6 Oosterse wijsheid: hindoeïsme en boeddhisme Algemeen bij de methode Wijs Worden Wijs Worden (Basiseditie) is een driejarige methode voor de basisvorming van het voortgezet onderwijs waarbij in eerste instantie gedacht is aan VMBO. Wijs Worden is met haar accent op filosofie, levensbeschouwing en burgerschap inzetbaar binnen vakken waar reflectie over verantwoordelijk denken en handelen een centraal thema vormt. Daarbij valt met name te denken aan vakken als filosofie, levensbeschouwing en godsdienst. Bestaat het inhoudelijk zwaartepunt in levensbeschouwing, filosofie, ethiek en burgerschap, didactisch zwaartepunt vormt een aanpak waarbij leerlingen zelf leren ontdekken ...en zelfstandig aan de slag kunnen met de aangeboden inzichten. Om die reden is menigmaal gekozen voor een beperkte vraagstelling of voor behandeling van slechts enkele aspecten binnen een veel ruimer probleemgebied. Aldus wordt de leerling op exemplarische wijze uitdrukkelijker uitgedaagd om meer dan oppervlakkig door te denken op een bepaalde vraagstelling. Een duidelijk voorbeeld hiervan vormt het derde hoofdstuk van het eerste deel waarbij exemplarisch twee deugden worden behandeld en uitgediept: dapperheid en eerlijkheid. Het zich eigen maken van intellectuele vaardigheden speelt dus een belangrijke rol naast het verwerven van kennis en inzicht. Grondintuïtie van Wijs Worden bestaat in de overtuiging dat vaardigheden met betrekking tot zelfstandig denken en handelen een beslissende voorwaarde vormen voor verantwoordelijk mens-zijn. Uiteraard kunnen bepaalde facetten van dit leerproces zoals training in zelfstandig denken en redeneren (men vergelijke de drie blokken in deel 1), tevens uitstekende diensten bewijzen aan andere schoolvakken. In de drie delen van Wijs Worden komen aan de orde: a. levensbeschouwelijke stromingen, b. thema¿s die benaderd worden vanuit levensbeschouwelijk/filosofisch perspectief, c. enkele kennismakingen met filosofische vakken en filosofische vraagstellingen, d. basisvaardigheden met betrekking tot (1) leren redeneren en (2) communiceren over levensvragen. Algemene doelstellingen van Wijs Worden - Het ontwikkelen bij de leerling van besef van de aanwezigheid van eigen levensbeschouwelijke/ filosofische opvattingen. - Het ontwikkelen van besef dat die eigen opvattingen bestaan temidden van andere, vaak afwijkende, opvattingen. - Het wekken van inzicht bij de leerling in het belang van levensbeschouwing en filosofische vragen. - Het wekken van inzicht in de aard van dergelijke vragen en de onvermijdelijkheid ervan. - Het wekken van inzicht in enerzijds de relativiteit van individuele waarden en normen, anderzijds de onmisbaarheid van gedeelde waarden en normen. - Het leren toepassen van deze inzichten in praktische vragen en kwesties die het eigen leven van de leerling raken, juist in een maatschappij waarin uniformiteit steeds meer verdwijnt. - Het leren inzien van het belang van een dialoog tussen antwoorden op levensvragen, antwoorden die ieder op zich altijd voorlopig blijven. - Daartoe maakt de leerling kennis met de belangrijke levensbeschouwelijke stromingen in Nederland. - Langs die weg maakt de leerling langzaam kennis met filosofie als instrument om tot een kritisch verantwoorde levensbeschouwing te komen. Opzet methode Wijs Worden heeft aandacht voor zowel cognitieve als voor affectieve doelen. Deze zijn met elkaar verweven. Per les zijn doelstellingen geformuleerd in leerlingengedrag, waardoor de resultaten meetbaar worden. Voor de leerlingen is er een leer- en werkboek. Het werkboek volgt het leerboek op de voet met verwerkingsopdrachten. Die opdrachten zijn verschillend van aard: de ene keer gaat het om het reproduceren van kennis, een andere keer moeten leerlingen zelf aan de slag om een antwoord te formuleren. Daarnaast bestaat ruimte voor het voeren van een debat of een socratisch gesprek. De opdrachten volgen een zeker stramien: van kennis vergaren, via verwerken van die kennis naar het zelf, door middel van het geven van eigen voorbeelden, toepassen van de kennis. Inhoudelijk lastige vraagstellingen worden verduidelijkt door middel van illustraties (met name de tekeningen). Meerdere leerroutes Wijs Worden biedt meerdere leerroutes. Naast een integrale behandeling van alle stof, alle opdrachten (dus inclusief de verdiepingsopdrachten), kan men ook kiezen voor verkorte leerroutes. Zo kunnen de verdiepingsopdrachten worden overgeslagen. De verdiepingsopdrachten vormen vaak een sterkere intellectuele uitdaging voor de leerling (dus moeilijker) of zijn relatief beschouwd erg arbeidsintensief. Vervolgens kan men nog een stapje verdergaan en voor een echt verkorte leerroute kiezen. In het docentenboek wordt bij een aantal hoofdstukken aangegeven welke stof kan vervallen zonder dat de logische opbouw van het hoofdstuk wordt verstoord. Daarnaast kan men aan het begin van het jaar of trimester besluiten om grotere gehelen over te slaan. Didactische tips en aanvullende informatie Sommige antwoorden op de opdrachten zijn aangevuld met een didactische tip. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om discussiepunten en gespreksuggesties, om aan de leerlingen voor te leggen vragen, om toelichting bij afbeeldingen of om suggesties voor het hoe te behandelen van een bepaald onderwerp. Naast didactische tips is er in deze handleiding ook geregeld extra informatie opgenomen. Dat kan een toelichtende tekst zijn, maar ook een literatuurtip.

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.