Product informatie
- ISBN 9789055737055
- ISBN 10 9055737054
- Druk 4
- Bindwijze Paperback
- Taal Nederlands
- Uitgever Damon B.V., Uitgeverij
- Onderwerp Mens en maatschappij HOGER ONDERWIJS
- Beschikbaar sinds 29 Maart 2006
Samenvatting
Het boek 'Bedrijfsethiek voor HBO' is ontwikkeld vanuit de intentie recht te doen aan de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van HBO's die opleiden voor functies binnen commerciële organisaties. Daarbij kunt u denken aan HEO, HTO, HBO Personeel en Arbeid, Hoger Hotel Onderwijs en Hoger Toerisme Onderwijs. De methode is ook goed bruikbaar binnen opleidingsprogramma's van lerarenopleidingen op het gebied van mens- en maatschappijwetenschappen.De methode begint met vier inleidende hoofdstukken die betrekking hebben op ethiek, gevolgd door twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het vervolg omvat zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: de bedrijfscode en de integere manager; ethiek en marketing; ethiek en ...reclame; ethiek en HRM/Personeelsmanagement; ethiek en horeca; ethiek en toerisme; ethiek en mensenrechten. De twee laatste hoofdstukken bevatten specifieke tools: een stappenplan ethiek en een instructie voor debatteren over ethiek.Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is ook een uitgebreide index opgenomen. De methode wordt afgesloten met het notenapparaat. Ander kenmerken van deze uitgave zijn:- geschikt als leermateriaal binnen klassiek onderwijs maar ook bij Probleem Gestuurd Onderwijs of bij Project Onderwijs. - het geeft een complete introductie in bedrijfsethiek en MVO.- goed leesbaar voor een HBO-student.- een fraaie vormgeving in een full color opmaak.- elk hoofdstuk bevat veel schema's ter verduidelijking van de stof. - elk hoofdstuk eindigt met een aantal cases in opdrachtvorm en een aantal debatstellingen.- in totaal bevat het boek meer dan honderd cases! "Een volledig vernieuwd leerboek bedrijfethiek voor hbo en leraaropleidingen mens- en maatschappijwetenschappen. De eerste vier hoofdstukken over ethiek hebben een algemeen inleidend karakter, daarna volgen twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het leeuwendeel van het boek bestaan uit zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek. Een hoofdstuk over esthetische debat besluit het boek. Het boek is verzorgd uitgevoerd met veel tekstkaders en afbeeldingen in kleur, de tekst is vakkundig geschreven, het betoog is overzichtelijk gepresenteerd."NBD Biblion, Wim Fievez, 9 Juni 2006 Inhoud Hoofdstuk 1 Wat is ethiek? 11Paragraaf 1 Introductie 11Paragraaf 2 Optieken 12Paragraaf 3 De eigen aard van de ethische optiek 14Paragraaf 4 Ethisch handelen: verantwoordelijkheid nemen en dragen 16Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 21 Hoofdstuk 2 Waarden en normen 25Paragraaf 1 Introductie 25Paragraaf 2 Moraal 26Paragraaf 3 Moraal en levensbeschouwing 30Paragraaf 4 Moraal en belang 31Paragraaf 5 De functie van moraal 33Paragraaf 6 De ontwikkeling van de moraal bij het individu 34Paragraaf 7 Veranderingen in de moraal 38Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 38 Hoofdstuk 3 Ethische theorieënHoofdstuk 3 Ethische theorieën 43Paragraaf 1 Inleiding 43Paragraaf 2 Gevolgenethiek 44Paragraaf 3 Beginselethiek 47Paragraaf 4 Discussie tussen gevolgen- en beginselethiek 50Paragraaf 5 Deugdenethiek 51Paragraaf 6 Keuzestof: christelijke rechtvaardigheidsethiek 53Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 56 Hoofdstuk 4 Ethiek als proces 59Paragraaf 1 Inleiding 59Paragraaf 2 Ethische gevoeligheid 60Paragraaf 3 Ethische analyse 62Paragraaf 4 Ethisch oordeel 63Paragraaf 5 Ethische motivatie 64Paragraaf 6 Ethisch handelen 67Paragraaf 7 Ethische communicatie 68Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 71 Hoofdstuk 5 Beroepsethiek 75Paragraaf 1 Inleiding 75Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek? 76Paragraaf 3 Beroepscodes 79Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren? 84Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 92 Hoofdstuk 6 Bedrijfsethiek en MVO 97Paragraaf 1 Inleiding 97Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek? 97Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af? 100Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek 101Paragraaf 5 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied? 107Paragraaf 6 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? (MVO) 109Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 116 Hoofdstuk 7 De bedrijfscode en de integere manager 121Paragraaf 1 Inleiding 121Paragraaf 2 De bedrijfscode 121Paragraaf 3 Moreel leiderschap: de integere manager 128Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 138 Hoofdstuk 8 Ethiek en marketing 143Paragraaf 1 Inleiding 143Paragraaf 2 Strategisch marketingmanagement en ethiek 143Paragraaf 3 Tactische marketing en ethiek 151Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 159 Hoofdstuk 9 Ethiek en reclame 163Paragraaf 1 Inleiding 163Paragraaf 2 Reclame en het individu 164Paragraaf 3 Reclame en de samenleving 169Paragraaf 4 Choqueren en inspireren 173Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 179 Hoofdstuk 10 Ethiek en HRM/Personeelsmanagement 181Paragraaf 1 Inleiding 181Paragraaf 2 Gedragscodes in het personeelsbeleid 183Paragraaf 3 Een genenpaspoort bij personeelswerving? 186Paragraaf 4 Arbeidsbemiddeling en discriminatie 188Paragraaf 5 Ethiek en de filosofie van Human Resources Management 192Paragraaf 6 Cases en debatstellingen 197 Hoofdstuk 11 Ethiek en horeca 207Paragraaf 1 Inleiding 207Paragraaf 2 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca 209Paragraaf 3 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca 211Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 215 Hoofdstuk 12 Ethiek en toerisme 225Paragraaf 1 Inleiding 225Paragraaf 2 Wat is toerisme? 227Paragraaf 3 Wat is duurzaam toerisme? 230Paragraaf 4 Gedragscodes in de toeristische sector 238Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 242 Hoofdstuk 13 Mensenrechten en bedrijfsleven 251Paragraaf 1 Inleiding 251Paragraaf 2 Mensenrechten 252Paragraaf 3 Mensenrechten en het (internationale) bedrijfsleven 254Paragraaf 4 Verantwoordelijkheid van bedrijven 255Paragraaf 4 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International? 257Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 258 Hoofdstuk 14 Stappenplan ethiek 263Paragraaf 1 Inleiding 263Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case 263Paragraaf 3 Het stappenplan in een schema 269Paragraaf 4 Cases 270 Hoofdstuk 15 Debatteren over ethiek 273Paragraaf 1 Inleiding 273Paragraaf 2 Wat is debatteren? 273Paragraaf 3 Strategie en tactiek bij debatteren 275Paragraaf 4 Argumenteren 278Paragraaf 5 Argumentatiefouten 279Paragraaf 6 De rollen in een debat 281Paragraaf 7 Oefenstellingen 283
Meer boeken van uitgever Damon B.V., Uitgeverij
Meer boeken met de onderwerpen Mens en maatschappij HOGER ONDERWIJS
Veel gestelde vragenmeer antwoorden
Hoe werkt Resale.nl?
Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.
Hoe kom ik in contact met de verkoper?
Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.
Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?
Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.
Hoe kan ik een boek kopen?
Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:
- Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
- Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
- Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
- Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
- De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.
Hoe weet ik wat ik koop?
Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.
Kopers over Resale.nl
bart van gijsel
"Ik ben erg tevreden over deze verkoper de familie thus. Goede snelle levering."
Patrice Michel
"De verkoper heeft er alles aan gedaan om het door mij bestelde product zo snel mogelijk naar mij toe te krijgen. Heeft me van iedere stap op de hoogte ..."
marjolein
"Besteeling snel bezorg, in goede staat net zoals beschrijving en goede communicatie met verkoper!"
marjolein
"Goed contact, snel en in goede orde ontvangen. Staat van het boek was zo goed als nieuw!"
hilda1
"goede medewerking en hulp dank u wel"
Tineke
"Het bestelde werd netjes en snel afgeleverd. De prijs was goed."
stacy
"Goed verpaktBoek ziet er mooi uit"
elisa
"Goede levering alleen jammer dat er niet bij was gezet dat er al in geschreven was"
Elly
"Verkoper reageerde snel op mijn emails en heeft ook het boek snel opgestuurd.Het boek was niet van nieuw te onderscheiden. Was waarschijnlijk niet gebruikt. ..."
Gerard+[2]
"Prettig contact gehad en goed zaken kunnen doen."