Wijs Worden Tweede fase

Auteur Jos van de Laar
Wijs Worden Tweede fase

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789460360084
  • ISBN 10 9460360084
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Opbouw methode Wijs WordenWijs Worden basiseditie deel 1, 2 en 3 voor VMBO/Havo (leerboek, werkboek, docentenhandleiding)Wijs Worden deel 1, 2 en 3 voor Havo/VWO (leerboek, werkboek, docentenhandleiding)Wijs Worden tweede fase (deel 4) voor Havo/VWO (leerboek, docentenhandleiding)Zie:Wijs worden, een methode filosofie, levensbeschouwing en burgerschapen Wijs Worden tweede fase Inhoudelijke zwaartepunten* Het doordenken en kritisch bevragen van hoofdwaarden in onze samenleving als vrijheid, zelfbeschikking, tolerantie en emancipatie.* Het bewust maken van de rol van levensbeschouwelijke en ethische vooronderstellingen binnen onderwijs, politiek en wetenschap.* Nadenken over de positie van religies binnen onze - geseculariseerde en geïndividualiseerde - samenleving.* ... Het binnen een historisch perspectief introduceren van thema\'s; hierdoor verdwijnt de vanzelfsprekendheid van hedendaagse standpunten en ontstaat ruimte voor het stellen van kritische vragen.* Aandacht voor de verhouding man/vrouw binnen levensbeschouwing en samenleving. Didactisch zwaartepuntIn het leerboek wordt telkens eerst structuur aangebracht in de levensbeschouwelijke posities die kunnen worden ingenomen; de opdrachten haken daar op in en dagen vervolgens de leerling uit tot bewustwording van eigen standpunten en tot kritische reflectie. De webopdrachten hebben een verdiepend én verbredend karakter. DoelgroepGezien het inhoudelijke niveau kan Wijs Worden voor de Tweede fase uitstekend functioneren op scholen waar levensbeschouwelijke reflectie binnen het curriculum serieus wordt genomen, respectievelijk deel uitmaakt van de exameneisen.Met het oog op het uitdagende inhoudelijke niveau bevat de docentenhandleiding ruime toelichtingen bij de vraagstukken die aan de orde komen; op alle vragen worden uitvoerige antwoorden of antwoordsuggesties aangereikt. Inhoudelijke opzethst 1 Het menselijk bestaanParagraaf 1 Inleiding 5Paragraaf 2 Denken met behulp van metaforen 6Paragraaf 3 De reis als metafoor voor het leven 7Paragraaf 4 De vraag naar de zin van het bestaan 13 hst 2 God, iets, nietsParagraaf 1 Inleiding 25Paragraaf 2 Wetenschap en God: het ontstaan van het heelal 25Paragraaf 3 Veranderingen in het beeld van God 30Paragraaf 4 Van God naar \'iets\' 34Paragraaf 5 God: misleidend of bevrijdend? 36 hst 3 Man en vrouwParagraaf 1 Inleiding: gelijkwaardigheid en verscheidenheid 45Paragraaf 2 Verschillende funderingen van de gelijkwaardigheid 45Paragraaf 3 Gelijke en ongelijke behandeling 47Paragraaf 4 Gelijkwaardigheid en verscheidenheid: twee niveaus in het denken 49Paragraaf 5 Verschillen tussen man en vrouw: de wetenschap 51Paragraaf 6 Feminisme 56Paragraaf 7 Het actuele debat over vrouwenemancipatie 59 hst 4 ZorgParagraaf 1 Inleiding 63Paragraaf 2 Visies op ziekte, zorg en geneeskunde 64Paragraaf 3 Politiek denken over zorg in Nederland 69Paragraaf 4 Opbouw van de verzorgingsstaat na de Tweede Wereldoorlog 73 hst 5 Mens en techniekParagraaf 1 Inleiding: twee keer Frankenstein 79Paragraaf 2 Wat is techniek? 80Paragraaf 3 De mens als technisch wezen 86Paragraaf 4 Techniek en ethiek 88 hst 6 OnderwijsParagraaf 1 Inleiding 91Paragraaf 2 Filosofische vragen bij school en onderwijs 91Paragraaf 3 Friedrich Nietzsche over onderwijs 92Paragraaf 4 Filosofie van het spieken 97Paragraaf 5 Leerplicht en leerrecht 100 hst 7 EuthanasieParagraaf 1 Inleiding 103Paragraaf 2 Geschiedenis van het denken over zelfdoding en euthanasie 105Paragraaf 3 Naar toelaatbare euthanasie: onderliggende processen 109Paragraaf 4 Argumenten om euthanasie af te wijzen 113Paragraaf 5 Argumenten om euthanasie te rechtvaardigen 115 hst 8 Levensbeschouwing: van instituut naar individuParagraaf 1 Inleiding 119Paragraaf 2 Van beweging naar instituut 120Paragraaf 3 Van beweging naar instituut: het christendom 122Paragraaf 4 Individualisering van levensbeschouwing 126 hst 9 Maria Magdalena, een vrouw in het christendom Paragraaf 1 Inleiding 131Paragraaf 2 Maria Magdalena in het Nieuwe Testament 132Paragraaf 3 Maria Magdalena in buiten-bijbelse bronnen 136Paragraaf 4 Wie was Maria Magdalena? Historische reconstructies 139Paragraaf 5 Maria Magdalena in de latere beeldvorming 141 hst 10 EthiekParagraaf 1 De begrippen ethiek en moraal 145Paragraaf 2 Moraal en levensbeschouwing 147Paragraaf 3 Hoe ga je in de ethiek te werk? 149Paragraaf 4 Drie ethische theorieën 151 bijlage Een werkstuk makenInleiding 157Paragraaf 1 Het onderwerp van je keuze 157Paragraaf 2 Werkwijze en een opzet maken 159Samenvatting 159 Deze methode bestaat uit een leerboek en een docentenhandleiding.

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.