Bedrijfsethiek en MVO voor HBO, 5e druk

Auteur Jan De Leeuw en Jacinta Kannekens
Bedrijfsethiek en MVO voor HBO, 5e druk

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789460360589
  • ISBN 10 9460360580
  • Druk 5
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Zie ook: www.damon.nl/hbo Bedrijfsethiek en MVO voor HBO is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes:hoger economisch onderwijs;hoger technisch onderwijs;hbo personeel en arbeid/HRM;hoger hotel onderwijs;hoger toerisme onderwijs;hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen. De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame ... en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd.De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws. Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave: professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes;professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO;Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten;Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO. Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen. Inhoud Hoofdstuk 1 EthiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is ethiek?Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuurParagraaf 4 Ethische theorieënParagraaf 5 Ethiek als procesParagraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is bedrijfsethiek?Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af?Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiekParagraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord OndernemenParagraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied?Paragraaf 7 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodesParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 De bedrijfscultuurParagraaf 3 De bedrijfscodeParagraaf 4 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Ethiek en marktonderzoekParagraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacyParagraaf 4 Basisregels voor verantwoord marktonderzoekParagraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 5 Strategische marketing en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is strategische marketing?Paragraaf 3 Strategische marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemenParagraaf 4 Ethische productdifferentiatieParagraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 6 Tactische marketing en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is tactische marketing?Paragraaf 3 Het productParagraaf 4 De prijsParagraaf 5 Plaats, product, promotie en duurzaamheidParagraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 7 Marketingcommunicatie en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Sponsoring en MVO Paragraaf 3 Sales Promotion en MVOParagraaf 4 Public Relations en MVOParagraaf 5 Direct Marketing en MVOParagraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 8 Reclame en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Reclame en het individuParagraaf 3 Reclame en de samenlevingParagraaf 4 Choqueren en inspirerenParagraaf 5 Reclame, privacy en social mediaParagraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 9 Bedrijfsleven en mensenrechtenParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 MensenrechtenParagraaf 3 Mensenrechten en het internationale bedrijfslevenParagraaf 4 De verantwoordelijkheid van bedrijvenParagraaf 5 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International?Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 10 Human Resource Management en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is HRM?Paragraaf 3 Discriminatie bij werving en selectieParagraaf 4 Prestatiebeloning en ethiekParagraaf 5 Gedragscodes in het personeelsbeleidParagraaf 6 HRM en ethiek: een nadere reflectieParagraaf 7 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 11 Horeca en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 De horecabrancheParagraaf 3 Gastvrijheid en kwaliteit in de horecaParagraaf 4 Sociale hygiëne en ethische codes in de horecaParagraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 12 Toerisme en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Het MVO-beleid van TUI NederlandParagraaf 3 Wat is toerisme?Paragraaf 4 Top-10 ethische kwesties in het toerismeParagraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 13 BeroepsethiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is beroepsethiek?Paragraaf 3 BeroepscodesParagraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren?Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 14 Tool: stappenplan ethiek en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een caseParagraaf 3 Cases Noten Index

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.