Het speelveld, de spelregels en de spelers

Auteur Jan Vranken , Geert Van Hootegem en Erik Henderickx
Het speelveld, de spelregels en de spelers

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789033493553
  • ISBN 10 9033493551
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Dit is de vijfde editie van het handboek dat voorheen Het speelveld en de spelregels heette en dat twintig jaar geleden voor het eerst verscheen. De nieuwe titel symboliseert een vrij grondige herziening en een verdere dynamisering. De meest opvallende wijziging is dat Geert Van Hootegem erbij kwam als coauteur en zijn rijke kennis over arbeid en organisatie meebracht. Verschillende hoofdstukken werden inhoudelijk grondig onder handen genomen, zoals dat over ongelijkheid en over organisatie. We voegden een hoofdstuk toe over maatschappelijke ontwikkelingen (en hun impact op de klassenstructuur) en diepten paragrafen, zoals over communicatie (ICT) en over verandering (transities), uit. Ook lasten we een bespreking van Luhmann (opnieuw) in. Formeel pasten we de volgorde van de hoofdstukken aan ... om sneller tot de kern van de zaak door te dringen. Zo bespreken we van bij het begin een aantal belangrijke maatschappelijke problemen en uitdagingen en verschoven we het hoofdstuk over sociologische paradigma\'s naar het einde. Tot slot zullen we bij deze editie meer en systematischer gebruik maken van de virtuele ruimte om tot een multimediaal product te komen. Online vindt de lezer een volledig herwerkte en aanpasbare powerpointpresentatie, evenals studietaken, zelftoetsen en ander materiaal. Het doel van het handboek is nog altijd om de verworvenheden van de sociologische kennis onder te brengen in een samenhangend geheel om zo bij te dragen tot een betere kennis van de samenleving en haar belangrijkste componenten. Zo kunnen de lezers de grote ontwikkelingen met kennis van zaken in hun context plaatsen, maar evenzeer meer leren over hun eigen positie in de samenleving en hoe die hun gedrag beïnvloedt. Het ontwikkelen van een \'sociological imagination\' helpt om de juiste vragen te stellen over de samenleving en om relevante antwoorden te vinden. Het gaat over de grote dilemma\'s: individu versus samenleving, mogelijkheden versus beperkingen, nature versus nurture, solidariteit versus strijd, gelijkheid versus ongelijkheid. Van dat laatste thema maakten we de \'rode draad\' doorheen deze nieuwe editie. We doen dat vanuit een eigen zicht op de drijvende krachten in de samenleving, met name de gestructureerde gehelen en de collectieve spelers (groepen, organisaties, instituties). OVER DE AUTEURS Jan Vranken is emeritus gewoon hoogleraar van de Universiteit Antwerpen, waar hij in onderwijs en onderzoek actief was over ongelijkheid, armoede, stedelijke problemen en diversiteit. Hij richtte er het Centrum OASeS op en de jaarboeken Armoede en Sociale Uitsluiting. Hij blijft actief op deze onderzoeksterreinen, ook buiten de academische wereld. Geert Van Hootegem is gewoon hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven. Zijn specialiteiten zijn arbeids- en organisatiesociologie, organisatieredesign en veranderingsmanagement. Omdat niets zo praktisch is als een goede theorie ondersteunt hij zowel profit als social organisaties vanuit het modern sociotechnisch gedachtengoed. Erik Henderickx is hoogleraar sociologie, arbeidssociologie en HRM aan de Universiteit Antwerpen en academisch verantwoordelijke bij de AMS (Antwerpen Management School). Zijn onderzoek betreft de rol van HRM binnen organisaties, plaats- en tijdonafhankelijk werken en de uitdagingen van de \'ambidextrous organization\'. Luc Vanmarcke is docent sociologie aan de Vives-hogeschool te Kortrijk en tot voor kort aan de Arteveldhogeschool Gent. Hij heeft vooral belangstelling voor theoretische sociologie en in het bijzonder voor cultuur- en kunstsociologie en rechtssociologie. DOWNLOADS Als docent vindt u bij dit boek interessant didactisch-ondersteunend materiaal. Naast een volledig uitgewerkt en eenvoudig aanpasbaar pakket slides bij het handboek, zal u er op korte termijn ook een glossarium met de belangrijkste begrippen, een aantal leuke suggesties voor interessant materiaal voor de sociologiedocent en voorbeelden van zelfstudietaken voor uw studenten kunnen terugvinden. Het pakket zal elk half jaar worden aangevuld en geactualiseerd. De slides bij hoofdstuk 1 kan iedereen vrij raadplegen.

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.