Wij denken over denken, handelen en voelen Verwerkingsboek

Auteur Philippe Boekstal Redacteur Huib Schwab
Wij denken over denken, handelen en voelen Verwerkingsboek

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789055738694
  • ISBN 10 9055738697
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Wij denken over denken, handelen en voelen is in eerste instantie bedoeld voor het HAVO. Het is zodoende bruikbaar voor twee jaar onderwijs en dekt het gehele verplichte examenprogramma, de domeinen filosofische antropologie, ethiek en sociale filosofie met de in 2007 vernieuwde eindtermen. Daarnaast is het ook geschikt voor andere onderwijssoorten (waaronder het VWO en het HBO) en kan het dienst doen als een overzichtelijke inleiding voor iedereen die in filosofie is geïnteresseerd. Dit verwerkingsboek bevat teksten en opdrachten die aansluiten bij het theorieboek. Naast de opdrachten zijn er in dit verwerkingsboek ook verwijzingen naar filosofen en hun theorieën opgenomen, in de vorm van een korte uitleg, maar soms ook door middel van originele teksten van deze ... filosofen zelf.De ideeën uit het theorieboek en het denken van een aantal filosofen worden regelmatig gekoppeld aan vraagstukken uit de actualiteit of in ieder geval aan de realiteit. Wij vinden het namelijk van belang dat de leerling door filosofie ook beter zichzelf en de wereld om hem/haar heen leert begrijpen en bovendien, dat hij/zij leert in te zien wat er filosofisch kan zijn in wat vanzelfsprekend lijkt in het alledaagse leven. De centrale eindexamens filosofie zijn ook altijd gekoppeld aan min of meer actuele vraagstukken. We hebben een aantal delen uit deze examens in dit verwerkingsboek opgenomen, als oefening en als voorbereiding. Een examenbundel voor filosofie bestaat niet omdat de onderwerpen om de drie of vier jaar dusdanig veranderen dat een inhoudelijke voorbereiding met oudere onderwerpen niet mogelijk is. Toch zal de leerling door deze oudere examens kennis kunnen nemen van het soort vragen die te verwachten zijn, los van het onderwerp.Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de leerling bij de meeste van zijn/haar antwoorden een uitleg en een argumentatie geeft, ook als daar niet nadrukkelijk naar gevraagd wordt. Anderen moeten kunnen begrijpen waarom hij/zij tot een bepaald antwoord komt. Hoewel veel van de opdrachten zo geformuleerd zijn dat de leerling ze zelf kunt maken, leent het grootste deel van deze opdrachten zich uitstekend voor samenwerken of behandeling in een lessituatie. Ook een socratisch gesprek, waarvan een uitleg vooraan in dit verwerkingsboek staat, kan op meerdere momenten gehouden worden. Dit kan bijvoorbeeld al bij de tweede opdracht: Wat is wijsheid? We hebben ook een onderscheid gemaakt in soorten opdrachten.Kennis-opdrachten: je moet bepaalde dingen weten en reproduceren.Redeneer-opdrachten: je kunt argumenten en redeneringen herkennen, ze weergeven of deze zelf bedenken.Creatieve opdrachten: je kunt zelf originele ideeën formuleren.Onderzoek-opdrachten: je kunt (meestal samen) onderzoek doen.Reflectie-opdrachten: je kunt nadenken over jezelf. Het onderscheid tussen het soort opdrachten is overigens niet altijd even groot. Voor goede argumenten heeft de leerling bijvoorbeeld ook creativiteit nodig en voor reflectie is redeneren soms ook onontbeerlijk. Uiteindelijk gaat het er om dat hij/zij echt denkt en dit kunt verwoorden. Deel I De mens Filosofie Mensen Denken RedelijkheidArgumentenWetenschapMonismeIdentiteitDeterminismeDe ziel VrijheidBewustzijnEen filmHet zelfHet onbewusteWat niet weetDierenDe mens een machineComputersDenkende computersThe MatrixEmotiesOpvoedingSpiegelenDiscipline Deel II Het goede EthiekMoraalWaardenEgoïsmeAltruïsmeGelukHet grootste gelukGeluktRelativismeAutonomiePlichtDeugdAlles met mateVriendschapHet kwaadZinDierethiek Deel III Het samenleven SamenlevenDe natuurlijke mensMimetische begeerteMachtOorlogSociaal contractEigendomHet algemeen belangArbeidGelijkheid VrijheidUtopieDe technische utopieDystopieIndividualisme

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.