Een eeuw van beeld en geluid

Auteur Huub Wijfjes , Bert Hogenkamp , Sonja de Leeuw en Andreas Fickers
Een eeuw van beeld en geluid

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789077806135
  • ISBN 10 907780613X
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

De twintigste eeuw was een eeuw vol beeld en geluid. Niet alleen hoorde men geluiden die nog nooit waren gehoord maar het gebeurde via de radio ook op ongekende schaal. Televisie voegde daar nog eens een enorme hoeveelheid bewegend beeld aan toe. Wat was de invloed van die audiovisuele vloedgolf? Op het gedrag van mensen, op hun denken en hun gevoel? En wat betekenen technologische doorbraken als internet en de digitale media? Het boek Een eeuw van beeld en geluid geeft daarop een antwoord. Inleiding1- De dageraad van de eeuw van Beeld en Geluid 1900 - 1930, door Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp2- Veelkleurige rqdiogemeenschappen 1930 - 1960, door Huub Wijfjes3- Op zoek naar televisie 1925 - 1960, Andreas Fickers4- Televisie verbindt en verdeelt 1960 - 1985, door Sonja de Leeuw5- Radio als ... stemmingsregelaar 1960 - 2010, door Huub Wijfjes6- Televisie en actief publiek 1985 - 2000, door Sonja de Leeuw7- Televisie in een convergerend medialandschap 1995 - 2010 In hoofdstuk 1 staan Huub Wijfjes en Bert Hogenkamp stil bij de visionaire denkbeelden over de draadloze distributie van beeld en geluid in de 19de eeuw en de eerste pogingen om deze in de praktijk te verwezenlijken door pioniers als Hanso Schotanus à Steringa Idzerda.Vanuit een primair technologische omgeving dringt radio in korte tijd door tot de kern van de Nederlandse cultuur. In hoofdstuk 2 behandelt Wijfjes de periode waarin de radio het zinnebeeld van huiselijkheid werd, maar ook op grote schaal gemeenschappelijke ervaring schiep. Aan de orde komen onder meer de verweving van de radio met het culturele leven en de geleidelijke ontwikkeling van specifieke programmavormen. In hoofdstuk 3 analyseert Andreas Fickers de 'ups and downs' van de ontwikkeling vande televisie als wensdroom naar een concrete technologie, die zich in de jaren vijftig inNederland institutionaliseerde als cultureel massamedium. In hoofdstuk 4 schetst Sonja de Leeuw de stijlgeschiedenis van de televisie in een tijdvak vol maatschappelijke en politieke spanningsvelden waarin televisie een centrale rol speelde. In hoofdstuk 5 staat Wijfjes stil bij de veranderingen die de radio en de radiobeluistering ondergingen als gevolg van de komst van de televisie en de transistor. Het luistergedrag werd geïndividualiseerd en luisterprofielen gingen steeds meer de zenderprofielen bepalen. In hoofdstuk 6 schetst De Leeuw de stijlontwikkeling van de Nederlandse televisie ineen constituerende periode, de komst en groei van het duale bestel, waarin de doorcommercialisering gedreven popularisering het programma-aanbod en de betekenis die we aan televisie toekennen veranderde. Tot slot geeft Eggo Müller in hoofdstuk 7 een analyse van de periode waarin televisie een enorme vlucht nam onder invloed van commerciële omroep aan de ene kant en nieuwe mediatechnologie aan de andere. Televisie en ook radio kunnen niet meer los worden gezien van de distributietechnieken in de digitale wereld, die het publiek een grotere rol hebben gegeven bij het bepalen op welke plek en op welk tijdstip welke content zal worden bekeken of beluisterd. Radio en televisie hebben zich aan die veranderende omgeving aangepast door grotere interactiviteit, multi- en crossmediale concepten en digitale kanalen. Online-televisieprogramma's presenteren zich zo buiten hun originele context van liveness en komen meer en meer buiten het kader te staan van de uitzendende omroeporganisatie en de zenderprogrammering. Wat dat betekent voor de 'productie' van cultuur en geschiedenis is het onderwerp van veel modern debat over televisiegeschiedenis. Het boek sluit af met een literatuuroverzicht voor de lezer die behoefte heeft zich verder te verdiepen in specifieke onderwerpen. Want Een eeuw van beeld en geluid is een bundel die boven alles wil uitnodigen tot verder onderzoek naar de geschiedenis van deze boeiende en cultuurbepalende verschijnselen in de twintigste eeuw. Redactie:Bert HogenkampSonja de LeeuwHuub Wijfjes 352 bladzijden

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.