Democratie leren door filosoferen

Auteur Robertus Gerardus Bartels
Democratie leren door filosoferen

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789460360770
  • ISBN 10 9460360777
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een diepgaand onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum 'filosoferen met kinderen' onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe ... filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming. Het onderzoek is uitgevoerd als promotieonderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek. Inhoud INLEIDING 111.1 democratie leren door filosoferen? 111.2 vraagstelling en onderzoeksopzet 161.3 leeswijzer 171.4 kinderfilosofie en filosoferen met kinderen 191.5 de onderzoeker 19filosoferen, democratie en de school 21begripsbepaling 21 2.1 filosoferen met kinderen: een wereldfenomeen 212.2 democratie en de burger 422.3 democratie in de school 492.4 democratie leren door filosoferen: denken, dialoog en verschil 54curriculumonderzoek filosoferen met kinderen 57onderzoeksontwerp 57 3.1 curriculumniveaus als onderzoeksmodel 573.2 vier onderzoeksscholen 603.3 niveau 1 het ideële curriculum 623.4 niveau 2 het formele curriculum 623.5 niveau 3 het geïnterpreteerde curriculum 633.6 niveau 4 het geoperationaliseerde curriculum 663.7 niveau 5 het ervaren curriculum 733.8 niveau 6 het geëffectueerde curriculum 753.9 overzicht onderzoeksontwerp 79samen nadenken 83het ideële curriculum 83 4.1 filosoferen met kinderen 834.2 de democratie van het verschil 904.3 samenvatting 924.4 over denken, dialoog en verschil na niveau 1 92filosoferen doe je zo 95het formele curriculum 95 5.1 filosoferen doe je zo, de leidraad 955.2 filosoferen doe je zo, de thema's 1015.3 samenvatting 1085.4 over denken, dialoog en verschil na niveau 2 110de scholen en de leraren 113het geïnterpreteerde curriculum 113 6.1 vier scholen, vier redenen 1136.2 de leraren 1166.3 de praktijk 1326.4 samenvatting 1366.5 over denken, dialoog en diversiteit na niveau 3 138filosoferen in de kring 141het geoperationaliseerde curriculum 141 7.1 zestien kringen 1417.2 de leraren in actie 1457.3 de kinderen in actie 1557.4 kinderen en leraren in interactie 1647.5 samenvatting 1887.6 over denken, dialoog en verschil na niveau 4 192 8. na de kring 197het ervaren curriculum 1978.1 waarover ging het gesprek? 1978.2 deelname 2008.3 het meningsverschil 2028.4 met reden? 2058.5 wat kinderen vinden van het gesprek 2078.6 samenvatting 2118.7 over denken, dialoog en verschil na niveau 5 212 9. wat leren kinderen van filosoferen? 215het geëffectueerde curriculum 2159.1 de resultaten volgens de leraren 2159.2 de ervaringen van de kinderen 2199.3 de resultaten volgens de kinderen 2359.4 verbinding en samenvatting 2439.5 over denken, dialoog en verschil na niveau 6 248denken, dialoog en verschil 251conclusie, discussie en aanbevelingen 251 10.1 conclusie 251 10.2 discussie en aanbevelingen 266 literatuur 281 bijlagen 287bijlage 1 interviewleidraad schoolleiders 288bijlage 2 interviewleidraad leraren focusgroep 291bijlage 3 vragenlijst voor alle leraren 295bijlage 4 vragenlijst voor kinderen na gesprek 305bijlage 5 vragenlijst kinderen aan het einde van het schooljaar 306 samenvatting 307 summary 319

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.