Oplossingsgericht werken in HRM

Auteur Gwenda Schlundt Bodien
Oplossingsgericht werken in HRM

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789024418589
  • ISBN 10 9024418585
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Het vak van HR-professionals vraagt om het snel inschatten van situaties en het kiezen van de juiste aanpak om doelen te bereiken. Met de oplossingsgerichte methode bereik je deze doelen op een snelle, effectieve en plezierige manier. De oplossingsgerichte aanpak is een innovatieve veranderbenadering, die de kortste route naar het gewenste succes neemt. Bij oplossingsgericht werken gaat het erom problemen te onderkennen om vervolgens de gewenste situatie in levendige, positieve, concrete en resultaatgerichte taal te beschrijven en uit te vinden wat werkt om die gewenste toekomst te bereiken. Oplossingsgericht werken in HRM werkt uit hoe professionals de oplossingsgerichte aanpak kunnen gebruiken bij adviseren, sturen, instrueren, werken met teams en in verandertrajecten. Het boek reikt ook ... aan hoe de oplossingsgerichte mindset benut kan worden in de inhoud van HRM, zoals in selectie, beoordeling, beloning en uitstroom. Het biedt veel praktische handvatten. Daarnaast worden zichtbare wetenschappelijke verschuivingen in de psychologie beschreven, die relevant zijn voor de ontwikkeling van de oplossingsgerichte mindset. Het boek is bedoeld voor interne en externe HR-professionals. Gwenda Schlundt Bodien is oplossingsgerichte coach, HR-adviseur, trainer en auteur. Zij heeft, onder andere samen met Coert Visser, meerdere boeken geschreven over oplossingsgericht werken. Inleiding 11 Hoofdstuk I Wat is oplossingsgericht werken? 15 Een definitie van oplossingsgericht werken 15 De assumpties van de oplossingsgerichte aanpak 15 De oplossingsgerichte mindset 18 Enkele oplossingsgerichte interventies 19 Erkennen en normaliseren 19 Activeervragen 20 Probleemonderkenningsvragen 21 Positieve verwachtingenvraag en toekomstprojectievraag 21 De eerdere successenvraag en de positieve uitzonderingenvraag 21 De bruikbaarheidsvragen 21 Vier oplossingsgerichte competenties 22 Hoofdstuk 2 Oplossingsgericht adviseren 25 Oplossingsgericht intakegesprek 25 De nuttigheidsinterventies bij intakes 26 De gewenste situatie-interventies bij intakes 26 Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 27 Voorbeelddialoog: intakegesprek 28 Oplossingsgerichte helpinterventies 34 De wondervraag 34 De platformvraag en schaalvraag 35 De eerdere successenvraag 36 Andere schaalvragen 36 Zeven stappen van FORWARD 37 Dialoog: oplossingsgericht helpen 37 Eerst aansluiten, dan doorschakelen 54 Oplossingsgericht trainen: externe oplossingen 55 Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties bij trainen 56 Autonomie en intrinsieke motivatie 58 Impliceren van fouten 60 Procesgericht complimenteren 61 Oplossingsgerichte interventies bij gestuurde cliënten 62 Dialoog: oplossingsgericht gesprek met gestuurde cliënt 62 Hoofdstuk 3 Oplossingsgericht sturen en instrueren 67 Wat gaat hier fout? 67 Oplossingsgericht sturen 70 De voorbereiding van een oplossingsgericht stuurgesprek 71 Stuurinterventies bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 71 Dialoog: oplossingsgericht stuurgesprek 73 Follow-up bij sturen 78 Case: oplossingsgericht sturen op het Peter Stuyvesant College 80 Oplossingsgericht instrueren 81 Instrueren bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 85 Hoofdstuk 4 Oplossingsgerichte teambegeleiding 87 Oplossingsgericht helpen in een team 87 Wat werkt in teambegeleiding? 88 Uitgangspunt 1: Individuele waardering, verbeterpunten op teamniveau 88 Uitgangspunt 2: Veiligheid en ruimte 90 Uitgangspunt 3: Zie weerstand als samenwerking 91 Uitgangspunt 4: Mensen kiezen de constructieve weg zodra ze die zien 91 Uitgangspunt 5: Microprogressie is een begin van de verandering 92 Uitgangspunt 6: Het doel wordt bereikt tussen de sessies 92 Uitgangspunt 7: Actie werkt beter dan zelfreflectie 93 Uitgangspunt 8: Activering leidt tot betrokkenheid en verandering 93 Uitgangspunt 9: Heldere eigen voorwaarden en grenzen leiden tot betere dienstverlening 93 Uitgangspunt 10: Hanteer spelregels die in het hier en nu werken 94 Oplossingsgericht helpen en sturen in een team 95 VOM Oplossingsgericht interveniëren bij conflicterende doelen 96 Case: programma van een HR-dag van een P&O-team in een technisch bedrijf 99 Intake en doelbepaling met de leidinggevende 101 Intake en doelbepaling met het team 102 Tussen de eerste en de tweede sessie 105 De tweede sessie 105 Tussen de tweede en de derde sessie 107 De derde sessie 107 De vierde sessie 109 Oplossingsgerichte mediation 110 Reframen 109 Mutualiseren 110 Case: moving forward 111 Oplossingsgerichte intervisie 114 Oplossingsgericht vergaderen 116 Hoofdstuk 5 De oplossingsgerichte mindset in HRM 119 Oplossingsgerichte draaiknoppen in HRM 119 Refreshingly Hot! 121 Oplossingsgerichte draaiknoppen in selectie 124 Oplossingsgerichte draaiknoppen bij beoordelen en ontwikkelen 126 Oplossingsgerichte draaiknoppen in beloning 130 Oplossingsgerichte draaiknoppen in uitstroom 133 Case: oplossingsgerichte grondhouding bij ontslag 135 Hoofdstuk 6 Oplossingsgericht werken in je eigen HR-praktijk 139 Benutten van de oplossingsgerichte methode in je eigen HR-praktijk 139 Oplossingsgericht persoonlijk ontwikkelplan 140 Oplossingsgericht aan de slag met jouw team 141 Invullen 4SFC-model 143 Hoofdstuk 7 De oplossingsgerichte mindset in breder perspectief 145 Inductieve ontwikkeling in het Brief Family Therapy Center 145 Verschuivingen? 147 Een verschuiving van probleemdiagnose naar doelgerichtheid 148 Een verschuiving van expertmatige professionals naar cliënten die de expert zijn 150 Een verschuiving van ziek en negatief naar gezond en positief 152 Een verschuiving van persoonlijkheidskenmerken naar situationele factoren 153 Grenzen aan de oplossingsgerichte benadering? 157 Praktische uitwerking: oplossingsgericht veranderplan 159 Case: shared service center 159 Praktische uitwerking: oplossingsgericht onderhandelen 167 Literatuurlijst 173 Over de auteur 181

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.