Focus INTERPRISE World Class IT

Redacteur G. Delen en T. Schotgerrits
Focus INTERPRISE World Class IT

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789072194619
  • ISBN 10 9072194616
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

De meeste bedrijven zijn in de afgelopen decennia totaal afhankelijk geworden van een goed functionerende Informatievoorziening en CommunicatieTechnologie (in dit boek verder aangeduid met ICT). De millenniumpaniek van het afgelopen jaar heeft duidelijk aangetoond hoe diep dit bewustzijn intussen is doorgedrongen. In dit boek wordt het beschikbaar stellen van die ICT behandeld als een zelfstandige bedrijfsfunctie, de zogenoemde ICT-functie. Om in de concurrentieslag boven te blijven, heeft ieder bedrijf een ICT-functie nodig die op maat is en op maat blijft voor dat bedrijf. Dat laatste houdt in dat de ICT-functie geen belemmering mag zijn wanneer de (markt)positie van het bedrijf verandert; integendeel, ICT zou juist de enabler moeten zijn voor de noodzakelijke flexibiliteit van een modern ... bedrijf. Doelgroep Dit boek is bedoeld voor iedere manager of adviseur die te maken heeft met het ontwikkelen, aansturen of besturen van de ICT-functie vanuit het business-belang van die functie. Opbouw Dit boek geeft een overzicht van de modellen (zeg het kader of de gereedschappen) die de WCIT-adviespraktijk van KPMG op dit terrein hanteert. De echte waarde zit echter in de praktijkervaringen (de cases) die binnen deze kaders zijn opgedaan en die de lezer in ruime mate in dit boek zal aantreffen. Hoofdstuk 1 begint vanuit het perspectief van het bedrijf zelf en laat zien dat het beleid en de organisatie van ieder bedrijf leidend moeten zijn voor de \'Governance van de ICT-functie\' (onze excuses voor een aantal Engelse termen in het boek, maar de nieuwe begrippen in dit vak ontstaan nog steeds in de Angelsaksische landen en zijn niet zonder verlies van betekenis door één Nederlandse term te vervangen). Vervolgens behandelt hoofdstuk 2 het World Class IT Groeifasenmodel, dat specifiek voor de ICT-functie is afgeleid van het algemene maturity-model van Nolan. Dit groeifasenmodel maakt gebruik van de ITIL-indeling van beheerprocessen, die inmiddels als een soort industriestandaard geldt. Deze indeling is apart opgenomen in bijlage 2. Een ander sleutelbegrip voor maturity in het beheer van ICT is het SLA (Service Level Agreement). Hiervoor kunt u in bijlage 1 een raamwerk terugvinden. In het groeifasenmodel wordt het verband met de volwassenheid van het bedrijf zelf gelegd, doordat nader onderscheid wordt gemaakt tussen de volwassenheid van de aanbodzijde en de volwassenheid van de vraagzijde van de ICT-functie. Dit model zal in alle volgende hoofdstukken terugkomen. Zo\'n model is bijvoorbeeld nuttig om een assessment of een benchmark mee te doen en zo te bepalen hoever uw bedrijf is in vergelijking met de concurrentie, of om te bepalen welk niveau de ICT-functie van uw bedrijf zou moeten hebben. Daarmee begint pas de echte uitdaging, namelijk hoe de ICT-functie dan op dat gewenste niveau te brengen. Deze kunst wordt toegelicht in hoofdstuk 3, \'Transformatie van de ICT-functie\'. In onze visie is outsourcing (hoofdstuk 4) de volgende stap in de ontwikkeling van de ICT-functie. In de huidige ontwikkeling naar een netwerkmaatschappij ligt het voor de hand om functies die niet tot de kerncompetentie van een bedrijf behoren uit te besteden, en daar hoort ook vaak een deel van de ICT-functie bij. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd om een ICT-functie eerst helemaal op te poetsen om hem vervolgens van de hand te doen. In feite is dit \'rijp maken\' echter een voorwaarde voor succesvolle outsourcing, zoals tal van voorbeelden waarin men een onrijpe ICT-functie ofwel een probleem heeft willen outsourcen aantonen. De volgende twee hoofdstukken van het boek behandelen een paar processen die spelen in een meer volwassen ICT-functie. Hoofdstuk 5 laat zien dat met een juiste aanpak voor systeemontwikkeling gebaseerd op bijvoorbeeld ERP-pakketten wel degelijk grote voordelen voor een bedrijf te behalen zijn. Daarna laat hoofdstuk 6, \'Performancemanagement\', zien hoe je een al dan niet uitbestede ICT-functie kunt monitoren, gerelateerd aan de kritische succesfactoren voor het bedrijf zelf. In de eerste zes hoofdstukken is zo de ontwikkeling van de \'klassieke ICT-functie\' behandeld. Deze functie zal in het komende decennium echter revolutionair veranderen als gevolg van de opkomst van e-business. Hoewel we nu niet kunnen voorspellen hoe dit precies zal verlopen en hoe snel dit zal gaan, geven we in hoofdstuk 7 toch vast een blik vooruit op een radicaal andere ICT-functie in het tijdperk van de nieuwe economie. Guus Delen, redacteur De Meern, augustus 2000

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.