Handboek Managementmodellen

Auteur Tom Willem den Hoed Redacteur Harry Ousen en Bart Verbrugge
Handboek Managementmodellen

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789087537470
  • ISBN 10 9087537476
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Veel mensen maken al kennis met managementmodellen tijdens de studie in het hoger onderwijs. Veel klassieke managementboeken beschrijven één zo'n managementmodel. Vaak is er bij onderwijs in projectvorm, en natuurlijk in de praktijk, behoefte aan een methodische aanpak die een leidraad kan bieden voor een specifieke situatie. Een boek dat op een gestructureerde wijze een overzicht biedt van de relevante managementmodellen zou daarbij een uitkomst zijn. Dit boek biedt zo'n gestructureerd overzicht, gebaseerd op een praktische benadering die logische verbanden legt voor iedereen die werkzaam is in een organisatie, ofwel daarvoor in opleiding is. Het is natuurlijk tevens een toegankelijk naslagwerk met handvatten voor het toepassen van managementmodellen. In Deel 1 wordt op beknopte w ...ijze een bedrijfskundige analyse gegeven. Dit biedt een concreet inzicht in en gevoel voor de bedrijfssituatie aan de hand van de volgende vragen: -Wat zijn de drijvende krachten achter de business? -Wat zijn de voor- en nadelen van de organisatiestructuur en -cultuur, -Welke belangen hebben onze stakeholders en -Welke invloed heeft de omgeving op onze organisatie? In Deel 2 worden ruim 100 relevante managementmodellen toegelicht, op basis van een logische structurering. Enkele voorbeelden van modellen die in dit boek terug te vinden: -Ambitie-Realisatiematrix -Balanced Scorecard -BCG-matrix -Blauwe Oceaan Strategie -CoBIT -Kleurenmodel van De Caluwé -Lean -Vijfkrachtenmodel van Porter Dit boek is geschreven om (aanstaande) managers, adviseurs en studenten in het hoger onderwijs die informatie te bieden die nodig is om de bedrijfssituatie op een zinvolle en diepgaande wijze te kunnen onderzoeken. Het boek stimuleert hen ook om hun business-gevoel en intuïtie aan te spreken en niet te aarzelen om een meerzijdige diagnose te stellen. Immers, een probleem heeft meestal meerdere oorzaken en daarmee zijn er ook meerdere keuzemogelijkheden (dus managementmodellen) om een probleem aan te pakken. Overzicht van de in het boek besproken modellen: 1.4 P's: Marketingmix (par. 5.8) 2.5 V-methode van TNO (par 9.2) 3.7 S'en-model van McKinsey (par. 8.2) 4.ABCD-analyse / Externe marktanalyse (par. 5.3) 5.Abell: Business Definition Model (par. 4.11) 6.Adopterscategorieën (par. 6.2) 7.Ambitie-Realisatiematrix (AR-matrix) (par. 9.13) 8.Amsterdams Model voor Informatiemanagement (par. 9.8) 9.Andrews: Strategieframework (par. 5.9) 10.Ansoff-model voor groeistrategie (par. 5.4) 11.Appreciative Inquiry (par. 9.2) 12.Ashridge: Missiemodel (par. 4.8) 13.D'Aveni: Strategisch Overwicht (par. 5.34) 14.Balanced Score Card (Kaplan & Norton) (par. 9.7) 15.BCG-matrix (par. 5.28) 16.Bedrijfsgeschiedenis (par. 4.3) 17.Bedrijfskolomanalyse (par. 4.4) 18.Bedrijfsmodellen (par. 4.5) 19.Belbin: Teamrollen (par. 9.19) 20.Benchmarking: Robert Camp (par. 9.4) 21.Berenschot: Veranderkwadranten (par. 9.6) 22.Berenschot: Zevenkrachtenmodel (par. 9.6) 23.Big Five, The (par. 5.17) 24.BiSL: Business-informatiemanagement (par. 5.10) 25.Blauwe Oceaan-strategie (par. 7.2 en par. 9.20) 26.Blake & Mouton: Managerial Grid theorie (par. 5.17) 27.Bono, De: De zes denkhoeden (par. 6.11) 28.Bos, Ten: HRM-cyclus (par 5.5) 29.Bossidy en Charan: Ondernemingsmodel (par. 5.24) 30.Business Model Canvas (par. 8.6) 31.C4-model van Glouderman/Mintzberg (par. 4.12) 32.Caluwé, De: Kleurenmodel (par. 4.21) 33.Cameron & Quinn: OCAI-model (par. 5.11) 34.Cameron & Quinn: Organisatiecultuur (par. 4.16) 35.Camp: Organisatieverandermatrix (par. 6.10 en par.9.6) 36.CMMI: organisatievolwassenheid (par. 5.29) 37.CoBIT: IT Governance (par. 9.10) 38.Collins: Good to Great (par. 4.14) 39.Cooper & Kaplan: Activity Based Costing: (par. 5.2) 40.COSO: Risicomanagement (par. 9.12) 41.Covey: Effectief leiderschap (par. 5.17) 42.Deming: PDCA-cirkel (par. 9.17) 43.DESTEP-model (par. 5.21) 44.DiStefano: Transformationeel leiderschap (par. 5.17) 45.Drucker: Generiek bedrijfsmodel (par. 8.3) 46.Dupont-analyse (par. 5.22) 47.Duurzaam ondernemen (par. 7.3) 48.e-HRM (par. 5.13) 49.EFQM en INK-model (par. 8.4) 50.E&Y: Growing Beyond (par. 8.5) 51.Fiedler: Contingentietheorie (par. 5.17) 52.Financiële bedrijfsanalyse (par. 5.14) 53.Goldratt: Theory of Constraints (par. 6.7) 54.Greiner: Groeifasenmodel (par. 4.15) 55.Grün: Spiritueel leiderschap (par. 5.17) 56.Hamel & Prahalad: Kerncompetenties (par. 5.16) 57.Hammer & Champy: Business Process Redesign/Re-engineering (par. 7.5) 58.Handy & Harrison: Organisatiecultuur: (par. 4.16) 59.Hersey & Blanchard: Situationeel leiderschap (par. 5.17) 60.Hoed, Den: Het 5-boxes-model (par. 4.20) 61.Hofstede: Cultural framework (par. 5.20) 62.Hornstein/Tichy: Matrixmethode (par. 8.7) 63.Ishikawa-diagram voor oorzaak-gevolganalyse (par. 5.18) 64.ISO 9000 Standaard voor kwaliteitsmanagement (par. 6.5) 65.ISO 21500 Richtlijn voor projectmanagement (par. 9.18) 66.ISO 26000 Richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoordelijkheid Ondernemen (par. 7.4) 67.ISO 38500 Standaard voor Corporate Governance (par. 5.19) 68.ITIL: IT-servicemanagement (par. 9.11) 69.Johnson & Scholes: Cultural Web-model (par. 5.12) 70.Johnson/Scholes/Whittington: Strategisch Management-model (par. 5.25) 71.Kenniskaart (par. 5.15) 72.Keuning & Eppink: Organisatie-oriëntatie: (par. 4.17) 73.Key Performance Indicatoren (par. 9.14) 74.Kim & Mauborgne: Strategy Canvas (par. 5.27) 75.KOOP: Klantorderontkoppelpunt (par. 5.6) 76.Kotler: 7-O-model voor marktanalyse (par. 5.7) 77.Kotter & Cohen: Verandermanagement: (par. 6.10) 78.Krachtenveldanalyse: Kurt Lewin (par. 9.5) 79.Kraljic: Inkoopportfoliomanagement (par. 6.4) 80.Kritieke Succes Factoren (par. 9.15) 81.Lean manufacturing (par. 6.6) 82.MABA-analyse (par. 5.30) 83.Mintzberg: Organisatiestructuren/-modellen (par. 4.18) 84.Mintzberg: Strategiescholen (par. 4.9) 85.Morgan: Metaforen (par. 4.7) 86.Novius Architectuur Methode (par. 5.23) 87.Organisatieverandering (par. 9.3) 88.Pareto-principe (par. 4.23) 89.Perreault: Product lifecycle-model (par. 5.31) 90.Porter: Diamant-model (par. 8.8) 91.Porter: Generieke strategieën (par. 4.6) 92.Porter: Vijfkrachtenmodel (par. 6.3) 93.Porter: Waardeketen (par. 4.10) 94.Quinn: Concurrerende-waardenmodel (par. 5.11) 95.Rappa: Businessmodellen op het web (par. 7.8) 96.Rechtsvormen (par. 4.19) 97.Sarbanes Oxley Act (par. 9.9) 98.Scenarioanalyse (par. 5.32) 99.Scott-Morgan: De ongeschreven regels van het spel (par. 4.22) 100.SERVQUAL (par. 5.33) 101.Slywotzky & Morrison: Winstmodellen (par. 7.10) 102.SMART (par. 9.16) 103.SPACE-matrix (par. 7.7) 104.SqEME-methode: procesmanagement (par. 6.8); procesrollen (par. 6.9) 105.SWOT-analyse (par. 5.26) 106.Theorie X en Y van McGregor (par. 5.17) 107.Theorie Z van Ouchi (par. 5.17) 108.Treacy & Wiersema: Waardediscipline-model (par. 7.9) 109. Tuckman: Teamontwikkeling-model (par. 6.12)

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.